play

Röppövelli kuohuu – tänä keväänä tiestön kunto on ollut monin paikoin todella huono

Kirvesvaarantie oli huhtikuun puolivälissä tässä kunnossa. Nyt tiellä on 12 tonnin painorajoitus.

Kirvesvaarantie oli huhtikuun puolivälissä tässä kunnossa. Nyt tiellä on 12 tonnin painorajoitus. Kuva: Jaana Ryhänen

Mervi Nevalainen

Rospuutto eli kelirikko on vaivannut pahemmin kuin mies muistiin. Tiestön huonoa kuntoa on pohdittu monissa kahvipöytäkeskusteluissa.

Ilomantsilainen kaivinkoneyrittäjä Kari Kuivalainen totesi, että tiestön hoitotyöt on jätetty huonolle tasolle ja korjausvelka kasvaa koko ajan.

– Aiemmin soraa ajettiin valtion teille syksyisin ja keväällä lisää, joten ne pysyivät kunnossa, eivätkä menneet röpökölle. Nykyään sorastusta ei tehdä, ja kantavakerros häviää, kun tietä lanataan.

Syynsä tämän keväiselle kelirikolle on Kuivalaisen mukaan myös siinä, että tiestö alkoi jo sulamaan, jonka jälkeen tuli uudet pakkaset.

– Nyt kun tiet ovat sulaneet uudelleen ovat ne olleet todella märkiä. Myös tierummut ovat aiemman sulamisveden vuoksi jäässä ja on syntynyt paannejäätä, joka on noussut tiestölle.

"Ihan kamala"

Pyysimme paikkakuntalaisia kommentoimaan teistä, missä kunnossa ne ovat olleet ja ovat paikoin vieläkin.

– Kelirikko on ihan kamala Viinivaarantiellä. Auton pohja ottaa osassa kohtaa osumaa, totesi Marissa Sormunen.

Viinivaarantie juuri ennen mutkaa Leppärinteelle eli Naurisvaarassa.

Viinivaarantie juuri ennen mutkaa Leppärinteelle eli Naurisvaarassa. Kuva: Marissa Sormunen

Viinivaarantiellä liikkuvat myös rekat, ja ne tekevät tiehen syviä uria.

– Joutuu auton kanssa ajelemaan siksakkia, muta kiskoo autoa herkästi.

Ilomantsilainen Anna-Maija Rotinen ajelee Hatuntietä.

–  Tie on liejuinen ja kuoppainen välillä Korpivaara-Pihlajavaara, hän totesi huhtikuun 26. päivä.

Hatuntie välillä Korpivaara-Pihlajavaara 26.4.

Hatuntie välillä Korpivaara-Pihlajavaara 26.4. Kuva: Anna-Maija Rotinen

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kiihtelysvaarassa Palontie on ollut Taru Keinäsen mukaan hurjassa kunnossa.

– Rallitiellä on tänä keväänä ajeltu hyvin hiljakseen. Monin paikoin noin 10 – 20 kilometriä tunnissa, Keinänen kertoi.

Keskellä Palontietä on reikä, joka on ollut merkattuna jo pitkään.

– Eikä se ole tien ainoa merkattu paikka.

Kookas monttu on keskellä Palontietä.

Kookas monttu on keskellä Palontietä. Kuva: Taru Keinänen

Mursketta kaivataan

Marko Laatikainen ajeli viikko sitten torstaina Naarvantietä Naarvaan ja Suuruun asti ja samaa reittiä illalla takaisin.

– Oli oikeastaan maasturitie, koska matalemmilla autoilla olisi voinut tulla vaurioita puskuriin ja öljypohjaan.

Laatikainen kuvasi Naarvantietä Käenkoskella, ja totesi, että se kohta ei ole edes tien pahin paikka.

– Oikeastaan koko soratien matkan Pihlajavaaraan asti tie on huono ja paikoin erittäin huono. Välillä on toki 20 – 70 metrin pätkiä, joissa kohtaa tie ei upota. Myös Suuruntie oli samanlaisessa kunnossa.

Laatikainen pohti, että raskaalla kalustossa ei ole tielle tässä vaiheessa asiaa, mikäli se ei ole viemässä sinne mursketta.

Naarvantie Käenkosken kohdalla 26. huhtikuuta.

Naarvantie Käenkosken kohdalla 26. huhtikuuta. Kuva: Marko Laatikainen

Kirvesvaarantien alkupää Enontieltä päin oli huhtikuun puolivälissä niin sanotusti kuravellinä.

– Autot juuttuivat kiinni tähän liejuun. Seuraavassa auton huollossa löytyy varmasti taas sankollinen soraa auton kätköistä, kun pohja kynti maata. Ikinä ei ole tie ollut noin huonossa kunnossa, totesi Kirvesvaarantien varressa asuva Jaana Ryhänen.

Pahimpaan aikaan, jota kesti lähes kaksi viikkoa, tienvarren asukkaat välttivät tiellä liikkumista. Kirvesvaarantietä mennään niin Ontronvaaraan kuin Hakovaaraan ja muutama hakovaaralainen kertoi, että ajoi kotiinsa pidempää kautta Lylyvaarantien kautta, koska tie oli niin huonossa kunnossa.

Ritva Rytkönen kuvasi 20. huhtikuuta Kirvesvaarantietä, jonka reuna oli sortunut.

– Syvimmältä kohdalla sortuma oli 80 senttiä. Jos auto olisi ajanut tähän ojaan, varmasti olisi kaatunut.

Hän laittoi miehensä kanssa tienlaitaan varoituskeppejä ja varoituskolmion sortumakohtaa ennen olevan mäen yläosaan.

Kirvesvaarantien sortumakohdassa syvyys on 80 senttiä.

Kirvesvaarantien sortumakohdassa syvyys on 80 senttiä. Kuva: Ritva Rytkönen

Kirvesvaarantien laita sortui, kuvattu 20. huhtikuuta.

Kirvesvaarantien laita sortui, kuvattu 20. huhtikuuta. Kuva: Ritva Rytkönen

Soraa ja rajoituksia

Valtion tiestön hoito kuuluu Ely-keskuksen alaisuuteen.

Minkä verran tiestöä kunnostetaan Ilomantsin,Tuupovaaran ja Kiihtelysvaara -alueella tänä vuonna?

– Samaa rataa kuin viime vuosina. Tällä hetkellä tiestöjä kelirikkosorastetaan, kertoi ely-keskuksen tiemestari Markku Honkimaa.

Ilomantsissa 12 tonnin painorajoitukset ovat voimassa Hakovaaran ja Kirvesvaaran teillä, yhteensä 13,6 kilometrin matkalla.

– Vertailuna voisi sanoa, että Nurmeksessa painorajoituksia on 421 kilometrin matkalla.

Viime perjantaina Ilomantsin alueella aloitettiin teiden lanaukset, ja niitä jatketaan tämän viikon aikana sitä mukaa kuin tiestöt kuivuvat.

– Tiestöllä käytetään nyt myös paljon kyseltyjä tiekarhuja, Honkimaa totesi.

Edit 30.4. klo 8.15: Lisätty Kirvesvaarantien sortuma ja siihen liittyen kaksi kuvaa.

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta