play

Keskisuomalainen osti Sanomalehti Karjalaisen ja koko PunaMusta Median medialiiketoiminnan - Kauppaan kuuluu myös Pogostan Sanomat

Kuva: Jarno Artika

Pasi Koivumaa

Maakuntauutismedia Karjalaisen, kaupunkijulkaisu Karjalan Heilin sekä kuuden PunaMusta Media Oyj:n paikallisuutismedian ja paikallisradion omistaja on vaihtumassa.

Keskiviikkona allekirjoitetulla kauppakirjalla mediakonserni Keskisuomalainen Oyj ostaa PunaMusta Medialta sen kolmen mediakustannusyhtiön koko osakekannan.

Näistä yhtiöistä Sanomalehti Karjalainen Oy kustantaa Karjalaista ja paikallisradiokanavaa Karjalainen Sykettä, Karelia Viestintä Oy Karjalan Heiliä sekä PunaMusta Paikallismediat Oy kuutta tilattavaa paikallisuutismediaa: Ylä-Karjalaa, Lieksan Lehteä, Pogostan Sanomia, Pielisjokiseutua, Outokummun Seutua sekä Parikkalan-Rautjärven Sanomia.

Osakekauppojen velaton kauppahinta on 8,5 miljoonaa euroa, joka maksetaan kaupan toteuttamishetkellä.

Kauppa on ehdollinen ja menee kokoluokkansa vuoksi seuraavaksi Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tutkittavaksi. Mikäli KKV toteaa, että kaupalla ei ole haitallisia kilpailuvaikutuksia – mikä on todennäköistä – tapahtuu lopullinen kauppa tämän jälkeen ja osakkeet siirtyvät uudelle omistajalle.

PunaMusta Media Oyj arvioi pörssitiedotteessaan kaupan toteutuvan alkaneen vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Keskisuomalainen Oyj:n toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi kertoo kaupan olevan luontainen osa mediakonserni Keskisuomalaisen viime vuosien johdonmukaista kasvustrategiaa.

– Kaupan kohteena on perinteikäs ja hyvin hoidettu medialiiketoiminta. Pohjois-Karjalan merkittävin sanomalehti Karjalainen, kaupan kohteeseen kuuluvat paikallislehdet ja Karjalan Heili ovat lukijoidensa arvostamia medioita ja rikastuttavat laadukasta mediatarjoamaamme. Saamme kaupan myötä vahvistettua myös alueellista radiotoimintaamme, Kangaskorpi toteaa.

Kaupan kohteena olevissa kolmessa PunaMusta Mediasta Keskisuomalainen-konserniin siirtyvässä kustannusyhtiössä oli viime vuodenvaihteessa yhteensä 85 vakinaista työntekijää. Medialiiketoiminnan ulkoinen liikevaihto vuonna 2022 oli 19 miljoonaa euroa ja liiketulos 0,7 miljoonaa euroa.

– Keskisuomalaisen strategiana on johdonmukaisesti kasvaa mediatoimialalla. PunaMusta Media puolestaan on viime vuosina suuntautunut paino-, näkyvyys- ja digitaalisen liiketoiminnan kokonaisuuksiin, joissa kasvumahdollisuudet ovat merkittävät ja jokainen liiketoiminta tukee toisiaan, PunaMusta Media Oyj:n toimitusjohtaja Arttu Sallinen perustelee kauppaa.

Sallinen kertoo olevansa iloinen siitä, että solmittu kauppa varmistaa paikallisen uutismedian elinvoiman ja kehittymisen ensisijaisesti mediatoimialaan keskittyvän ja vahvasti kotimaisen konsernin huomassa. Hän kiittää lämpimästi mediatoimialan henkilöstöä omistautumisesta sekä erinomaisesti sujuneesta pitkästä yhteisestä taipaleesta.

PunaMusta Media, aiemmalta nimeltään Pohjois-Karjalan Kirjapaino, on kustantanut Karjalaista vuodesta 1918 alkaen. Karjalainen alkoi ilmestyä Karjalatar-nimellä elokuussa vuonna 1874, eli tämä alkanut vuosi on Karjalaisen 150-vuotisjuhlavuosi.

Ennen kaupan toteutumista PunaMusta Paikallismediat Oy myy omistamansa neljä kiinteistöä PunaMusta Media Oyj:lle. PunaMusta Media vuokraa näihin kiinteistöihin liittyvät toimitilat Keskisuomalainen Oyj:lle kolmeksi vuodeksi.

Vuokrasopimusten enimmäismäärä kolmelta vuodelta ilman indeksikorotuksia on noin 0,9 miljoonaa euroa.

Lisäksi PunaMusta Media solmii kaupan yhteydessä Keskisuomalainen-konsernin kanssa alihankintasopimukset sanomalehtipainamisesta kolmeksi vuodeksi ja sivunvalmistuksesta yhdeksäksi kuukaudeksi.

Medialiiketoimintakaupan yhteydessä PunaMusta Media -konsernin tytäryhtiö PunaMusta Oy osti Keskisuomalainen-konsernilta arkki- ja digipainopalveluihin erikoistuneen Lehtisepät Oy:n Lahdessa sijaitsevan arkkipainoliiketoiminnan 0,75 miljoonan euron kauppahinnalla. Liiketoiminta siirtyy PunaMustalle 1. helmikuuta alkaen.

Tämän arkkipainoliiketoiminnan liikevaihto oli toissa vuonna 4,2 miljoonaa euroa ja liiketappio 0,2 miljoonaa euroa. Liiketoiminta työllisti viime vuonna 27 henkilöä, jotka siirtyvät PunaMusta Oy:n palvelukseen.

Jyväskyläläisen sanomalehti Keskisuomalaisen ympärille rakentunut mediakonserni on laajentunut yritysostoin voimakkaasti 2000-luvulla, ja se on Suomen suurin niin maakunta- ja aluemedioiden julkaisija, suurin paikallismedioiden julkaisija kuin suurin kaupunkilehtienkin julkaisija.

Keskisuomalainen-konsernin tilattavien uutismedioiden määrä nousee tämän kaupan myötä 56:een, kaupunkilehtien määrä 23:een ja paikallisradioiden määrä viiteen.

Karjalainen sijoittuu tässä joukossa sekä lukijamäärällään (70400) että kokonaistavoittavuudellaan (149900) neljänneksi suurimmaksi Keskisuomalaisen, Savon Sanomien ja Etelä-Suomen Sanomien jälkeen.

Lisäksi Keskisuomalaisella on asiakas- ja erikoislehtiä sekä bussi- ja ulkonäyttöjä.

Vuonna 2001 Keskisuomalainen-konserni osti enemmistön muun muassa Savon Sanomia ja Iisalmen Sanomia julkaisevasta Savon Medioista, ja vuonna 2013 alkoi yhtiön ripeä laajentumisvaihe, kun se osti Suomen Lehtiyhtymä -konsernin useine tilattavine ja kaupunkilehtineen pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla.

Vuonna 2016 Keskisuomalainen hankki kokonaan omistukseensa muiden muassa Etelä-Suomen Sanomia ja Itä-Hämettä julkaisevan Mediatalo ESA:n.

Vuonna 2019 Keskisuomalainen Oyj osti Länsi-Savo-konserniin kuuluvat Kaakon Viestintä Oy:n ja ESV-Paikallismediat Oy:n sisältäen kuusi tuolloin lehtenä 5–7-päiväistä julkaisua: Länsi-Savon, Itä-Savon, Etelä-Saimaan, Kouvolan Sanomat ja Uutisvuoksen.

Viimeisin nyt tehtyä PunaMusta Median medialiiketoimintakauppaa edeltävä Keskisuomalaisen uutismediaostos oli vuonna 2021, jolloin se osti Hämeen Sanomia, Forssan Lehteä ja Hämeenlinnan Kaupunkiuutisia julkaisevan Hämeen Sanomat Oy:n Aina Group Oy:ltä.

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta