Kännyköiden pitää olla vähintään äänettömällä oppituntien aikana
Viime aikoina on ollut paljon puhetta koululaisten älypuhelimien käytöstä koulupäivän aikana. Monissa Suomen kouluissa kännykät pitää jättää oppituntien ajajaksi ”kännykkäparkkiin”.
Viime torstaina uutisoitiin, että opetusministeri Anders Adlercreutzin (r.) mukaan suomalaisissa kouluissa ei toteuteta älypuhelimien täyskieltoon liittyvää kokeilua. Hallitus laatii parhaillaan lakiluonnosta, joka tiukentaa kännyköiden käyttöön kouluissa liittyviä pelisääntöjä.
Kännyköiden täyskiellon kokeilua satunnaisesti suomalaiskouluissa ehdotti Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen erikoistutkija Ramin Izadi heinäkuussa.
Kiihtelysvaaran alakoulussa toteutetaan Joensuun kaupungin ohjeistusta matkapuhelinten käytöstä koulussa.
– Tunnilla ei saa olla häiriökäytössä, mutta opettajan luvalla saa käyttää opetustarkoitukseen, kertoi Kiihtelysvaaran koulun rehtori Tainamari Turunen.
Heidän koulussa puhelimien käyttö ei ole ongelmallista ja kaikilla opettajilla on sama linja puhelimen käyttöön. 33 oppilaan alakoulussa välitunneilla keksitään muuta tekemistä kuin olla kännyköillä.
– Leikitään ja pelataan. Jos oppilailla on tarvetta soittaa vanhemmilleen välituntien aikana, he kysyvät aina hienosti luvan siihen. Meillä on kuuliaisia lapsia, Turunen totesi.
”Jopa jälki-istuntoa”
Heinävaaran yhtenäisessä, noin 220 oppilaan, ala- ja yläkoulussa matkapuhelimien käyttö ei ole ongelmallista koulupäivän aikana.
– Alakoulun puolella kännyköitä ei käytetä koulupäivän aikana kuin ainoastaan opettajien luvalla, jos kotiin pitää ottaa yhteyttä, tai jos sitä tarvitaan opiskelussa, johon sitä kyllä käytetään todella vähän, kertoi rehtori Roope Mikkonen.
Yläkoulun puolella kännyköitä saa käyttää välitunneilla ja oppitunneilla ainoastaan opetuskäytössä silloin, jos etsitään jotain tietoa.
Heinävaaran koulussa tämä käytäntö on ollut vuodesta 2018 lähtien, jolloin yläkoulu tuli alakoulun yhteyteen.
– Viime aikoina asiaa on teroitettu oppilaille enemmän. Aiemmin se ei ollut niin kirjoitettu sääntö, ohje oli vaan, ettei puhelin saa häiritä oppitunneilla, vaan sen tulee olla näkymättömissä esimerkiksi repussa, Mikkonen jatkoi.
Kännykän käytön säännöt toimivat Heinävaaran koulussa muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta pääsääntöisesti hyvin.
– Joidenkin oppilaiden kohdalla joudutaan huomauttamaan kännykän pois laittamisesta. Huomautuksista tulee merkintä Wilmaan, jos niitä tulee useampi, siitä seuraa kasvatuskeskustelu tai jopa jälki-istunto.
Kännykkäparkki käyttöön
Pogostan koulun järjestyssäännöissä rajataan jo nyt kännyköiden käyttöä kouluilla. Järjestyssääntöjä tarkennetaan parhaillaan, ja ne ovat menossa lautakuntakäsittelyyn lokakuussa.
– Maanantaina laitettiin huoltajille tieto järjestyssääntöjen päivittämisestä ja oppilaita asiasta tiedotettiin tiistaina. Heillä on mahdollisuus kommentoida asiaa, kertoi Pogostan yhtenäisen ala- ja yläkoulun rehtori Kaisu Saari.
Ennen järjestyssääntöjen päivitystä ohje on ollut, että alakoululaisilla puhelin on äänettömällä repussa koko koulupäivän ajan. Yläkoululaisilla puhelimet on pitänyt olla äänettömällä.
– Muutos koskeen nyt lähinnä yläkoululaisia, joilta jatkossa puhelimet kerätään kännykkäparkkiin oppituntien ajaksi.
Kännyköiden luovuttaminen kännykkäparkkiin on oppilaille vapaaehtoista.
– Toivottavasti kovin moni ei heittäydy hankalaksi, vaan yhteistyö toimisi, Kaisu Saari pohti.
Pogostan koulussa kaikki välitunnit ollaan ulkona, jolloin yläkoulun oppilaat voivat käyttää puhelintaan.
– Ruokalassa kännykät pitää olla äänettömällä taskussa tai laukussa.
Pogostan alakoululla kännyköistä ei ole ollut haittaa.
– Alakoulu on ollut jo yli kymmenen vuotta niin sanotusti kännykätön koulu, eikä sen käytöstä ole ollut ongelma. Yksittäiset oppilaat ovat joskus kännykän käyttöä kokeilleet kesken koulupäivän.
Yläkoulunkaan puolella kännykänkäyttö ei ole ollut ongelma.
– Ainoastaan yksittäisten oppilaiden kanssa on ollut haasteita kännykän käytössä. Äänettömällä pitäminen on ollut hyvä käytäntö, mutta kyllähän se yläkoulun puolella rauhoittaa tilannetta, kun kännykät jatkossa kerätään tunnin alussa kännykkäparkkiin, Kaisu Saari totesi.
Pogostan koulun oppitunneilla kännyköitä käytetään silloin tällöin opettajien luvalla.
– Esimerkiksi, jos on joku kyselyyn vastaaminen, se on helpoin tehdä omalla kännykällä, Kaisu Saari totesi.
Yleensä Internetiä vaativat asiat hoidetaan kuitenkin koulun koneilla.
Liikaa ruutuaikaa
Sivistysjohtaja/lukion rehtori Päivi Nenonen on keskusteluissaan lasten ja nuorten kanssa työtä tekevien kanssa pistänyt merkille, että lasten ja nuorten liiallinen ruutuaika on herättänyt huolta heissä monissa.
– Kodit pitäisi saada mukaan vähennystalkoisiin – myös osan vanhemmista pitäisi rajoittaa ruutuaikaansa, sivistysjohtaja pohti.
Nenosen mukaan Ilomantsin lukion järjestyssäännöissä ei ole mainintaa kännykän käytöstä.
– Toki opettajat kehottavat laittamaan kännykän pois, jos sen käyttö häiritsee.
"Turha kerätä pois"
Pogostan koulun yhdeksännen luokan Silja Suihko, Sanni Martiskainen ja Lumi Härkönen saivat tiistaina aamun ensimmäisellä tunnilla tiedon koulun järjestyssäännön päivittämisestä. Muutos tulee siihen, että kännykät kerätään oppituntien ajaksi kännykkäparkkiin, aiemmin puhelimet saivat olla oppilailla repussa tai taskussa, mutta niiden tuli olla äänettömällä.
Mitä mieltä olette uudesta säännöstä?
– Voisin kyllä jatkossakin ihan repussa sen pitää, totesi Sanni.
– Taskussa voisi olla, jatkoi Silja.
– Ei ole mitään järkeä niitä kerätä, sanoi puolestaan Lumi.
Tytöt myöntävät, että joskus tunnilla on tullut puhelinta vilkuiltua.
– Silloin, jos on ollut tylsä tunti, totesi Lumi.
He kertovat, että opettajat kyllä huomauttavat, jos puhelimen ottaa esille.
– Ja laittavat heti Wilmaan merkinnän, myönsi Sanni
– Vaikka vain katsoisi kelloa, ihan järkyttävää, jatkoi Silja.
Kotona vanhemmat puuttuvat heidän Wilma-merkintöihin ja ”valittavat” niistä, jos niitä tulee usein.
Tytöt toteavat, että jonkin verran puhelinta käytetään oppitunneilla opiskeluun liittyen.
Välitunneilla heillä on esillä lähinnä TikTok, Snapchat tai Instagram.
Tuleeko päivän aikana viestiteltyä vaikkapa kavereiden kanssa?
– Lähinnä snapchatteja laitetaan, tytöt kertovat.
Heillä ei ollut tietoa, milloin uusi käytäntö virallisesti otetaan käyttöön. Opettajan kerrottua tunnilla uudesta käytännöstä, se oli aiheuttanut oppilaissa yleistä kritisointia asiaan.