play

Tuupovaaran nuorisotalon kohtalo vielä kerran vaakalaudalla

Joensuun kaupungin talouden sopeutussuunnitelmia lyödään nyt lukkoon. Tuupovaaran nuorisotalon kohtalosta keskustellaan lokakuussa osallisuus- ja vetovoimalautakunnan kokouksissa.

Joensuun kaupungin talouden sopeutussuunnitelmia lyödään nyt lukkoon. Tuupovaaran nuorisotalon kohtalosta keskustellaan lokakuussa osallisuus- ja vetovoimalautakunnan kokouksissa. Kuva: Sirpa Sutinen

Sirpa Sutinen

Joensuun kulttuuri- ja liikuntalautakunta käsitteli syyskuun kokouksessaan kaupunginvaltuuston esitystä liikuntapalveluiden palveluverkosta. Valtuusto oli esittänyt muiden säästöjen lomassa Tuupovaarassa sijaitsevan palvelukeskus Hopearinteen uima-altaan tukemisen lopettamista ja Koveron luistelukentän ylläpidon lopettamista sekä hiihtolatujen kunnossapidosta säästämistä.

Hopearinteen uima-altaan säästöiksi oli kirjattu 10 000 euroa, Koveron luistelukentän ylläpidon lopettamisesta säästöksi syntyy mahdollisesti 6 000 euroa, koska kenttää käsiteltiin yhdessä Rantakylän kentän kanssa, ja säästö näistä yhdessä näytti 12 000 euroa. Hiihtoladuista päätettiin säästää 25 000 euroa vuoden 2025 aikana.

Lautakunnan kokouksessa keskustelun aikana Päivi Eteläpää ehdotti sivistys- ja hyvinvointijohtajan pohjaehdotuksesta poiketen, että Hopearinteen uima-altaan tuki poistetaan liikuntapalveluiden talouden sopeutuskohteista ja vuokrasopimusta ei irtisanota. Enemmistön äänin lautakunta hyväksyi Eteläpään ehdotuksen.

Hiihtoladuista syntyvistä säästöistä ei kaupungin käytännön tasolla vielä ole selvyyttä.

– Yksilöityä tietoa ei vielä ole, mitä se käytännössä tarkoittaa. Asia on vielä kesken, tunnustaa liikuntapalvelujen kunnossapitosuunnittelija Timo Mikkonen.

Hän arvelee, että talveen mennessä toki asia on selvillä.

Palvelupiste ja nuokkari

Osallisuus- ja vetovoimalautakunta hyväksyi jo keväällä antamassaan lausunnossa pitäjien asiakaspalvelupisteiden alasajon. Lautakunnan lausunnon mukaan palvelupisteen palveluja ei olla lakkauttamassa, vaan etsitään uutta toimintamallia ja yhteistyötä kirjastojen kanssa.

– Työn tekeminen ei ole entiseen tapaan paikkaan sidottua, vaan sitä tehdään laajasti koko kaupungin alueella ja myös muissa kuin kaupungin omissa tiloissa, esimerkiksi yhteistyössä järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa eli siellä missä ihmiset ovat. Muutokset tapahtuisivat vuosien 2025 – 2030 aikana ja palveluiden järjestämisessä huomioidaan kunkin pitäjän erityispiirteet ja -tarpeet, todetaan lausunnossa.

Tuupovaaran nuorisotalon hallinta siirtyi vuoden alussa osallisuus- ja vetovoimapalveluille. Toukokuisessa lausunnossaan lautakunta oli jo valmis luopumaan nuorisotalosta. Säästöä tästä syntyisi lautakunnan mukaan 35 000 euroa. Lausunnossa todettiin nuorisotalon alakerran käyttöasteen olleen vuonna 2023 päivittäin 23 prosenttia ja salin käyttöasteen 30 prosenttia.

Lausunnossa todettiin, että talossa toimineille ryhmille löytyvät toimitilat Ullakolta ja liikuntahallilta.

Keskustelut edessäpäin

Päätöksiä Tuupovaaran nuorisotalon ja palvelupisteiden kohtalosta ei kuitenkaan ole vielä tehty. Osallisuus- ja vetovoimalautakunnan syyskuun kokous siirtyi lokakuun alkuun. Kaupungin aluekoordinaattori Anni Koskeli-Ratamaa toteaa, että lokakuussa lautakunnalla on kaksi kokousta, joissa näitäkin asioita käsitellään.

– Vielä ei ole mitään kerrottavaa. Asiat ovat valmistelussa ja lokakuun kahdessa kokouksessa asioista keskustellaan. Toivomme, että saamme selkeät linjaukset, Koskeli-Ratamaa toteaa.

Tuupovaaran nuorisotalon kohtalo on taas kerran auki. Konkreettista tietoa palvelupisteiden tulevaisuudesta ja Tuupovaaran nuorisotalon kohtalosta voi tulla jo lokakuun mittaan.

Osallisuus- ja vetovoimalautakunta vastaa kaupunkilaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien sekä asukaslähtöisyyden edistämisestä, kaupungin vetovoimaisuuden ylläpitämisestä ja kasvattamisesta sekä kaupungin viestinnästä ja markkinoinnista. Lautakunnassa on 11 jäsentä.

”Ilman palvelupistettä ei asioita saisi hoidetuksi”

Joensuun kaupungin palvelupisteistä keväällä tehdyn asiakaskyselyn vastauksissa kysytyimpiä palveluita olivat liikuntapaikkojen kulkutunnisteiden hankkiminen ja salivuoroihin liittyvät asiat, yleisöpäätteen käyttö, tulostukset ja kopiointipalvelu sekä digitukeen ja tiedonsaantiin liittyvät asiat

Kyselyyn tuli vastauksia 236, niistä suurin osa eli 40 prosenttia tuli Tuupovaarasta, seuraavaksi eniten (32 %) Kiihtelysvaarasta. Vastaajista oli eläkeläisiä puolet. Vastaajista 86 prosenttia kertoi mieluiten asioivansa asiakaspalvelupisteellä. Tuupovaarassa palvelupisteen asiakkaat kertoivat käyttävänsä yleisöpäätettä, tulostuksia ja kopiointi (27 mainintaa). Tärkeäksi koettiin myös tiedonsaanti, digituki, tiedotus, esitteet ja lomakkeet (25 mainintaa) ja Kela-asiat mainittiin vastauksissa 22 kertaa.

Kiihtelysvaarassa palveluissa korostuivat liikuntapalvelut, kuntosalikortit ja salivuoroasiat (36 mainintaa). Yleisöpäätteet, tulostukset ja kopiointi saivat 28 mainintaa ja kirjastopalvelut 27 mainintaa.

Tuupovaarassa koettiin vahvasti, että palvelupisteen puuttuminen heikentäisi asioiden hoitamista.

Henkilökohtainen ja saavutettava palvelu koettiin etenkin Tuupovaarassa ja Kiihtelysvaarassa tärkeäksi. Monet tuupovaaralaiset kokivat myös, ettei sähköinen asiointi ole heille mahdollista.

Tuupovaarassa monet vastaajat totesivat, ettei asioita saisi hoidetuksi ilman palvelupisteen apua.

Palvelupisteillä nähtiin merkitystä myös alueen elinvoiman kannalta.

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta